Svalbard ligger bäddat i vitt!

Flyg SK 4414 gick in för landning ”ett år sedan jag var här” tänkte jag ”men det känns som igår”! Jag kan inte hjälpa att känna mig löjligt lycklig att återse denna speciella övärld!

DSC_0006

Isfjorden låg spegelblank under oss och land var inbäddat i vitt ”1 plus grad och överskyat” hör man kaptenen berätta från cockpit. 1 grad känns ju inte så farligt men känns gör det ändå! Vi stiger ut på den öppna flygplatsen och möts av en härlig klar luft, burr, det är dags att ta på sig tröjan som jag lagt undan i ryggsäcken. Väl i vänthallen sneglar jag på mina medresenärer, vi är en härlig blandning från olika länder, blandade språk, klädsel och förmodligen syfte med att vara här. Det slår mig dock att ändå tycka att vi är rätt speciella som har tagit oss till denna nordliga punkt i vår värld!

DSC_0009

Väskan kommer i god ordning och jag tar bussen in till Radisson Polar Hotel. Det tar inte lång tid innan jag tar mig ut igen för att uppleva kvällen i byn, det slår mig dock nu kl 20:00 då solen lyser på mig genom fönstret att här behöver man inte ha bråttom, midnattssolen värmer länge!

Jag som berättar heter Charlotte Hagblom. Detta är min fjärde resa till Svalbard! Jag reser hit för att vara med och starta upp Svalbardsäsongen, en ansvarsfylld och spännande del av mitt arbete. Vi har en fantastisk tid framför oss med stora äventyr och naturupplevelser.

Följ gärna mina första dagar i Longyearbyen. /Charlotte

DSC_0012

Kommentera

