Longyearbyen laddar för säsong!

Söndag 14 juni, 2009
Idag kommer M/S Quest in och jag ska möta våra förväntansfulla gäster för både M/S Quest och M/S Origo.
/Charlotte


Lördag 13 juni, 2009
Starkt solljus genom gardinerna säger mig att vi har härlig dag framför oss! Och tro mig, det blev det!
Ja, lördag i Longyearbyen är sömnig. Jag tog mig till torgcafét och satte mig ute i solen för att skriva och dricka en kopp kaffe. Härligt att sitta här för möjligheten att man möter någon man träffat förr eller är bekant med är ganska stor. Så jag satt inte ensam särskilt länge.

DSC_0055

Jag bestämde mig för att vandra upp till Nybyen och njuta av utsikten. På vägen upp stötte jag på två av Svalbard endemiska renar. Inte särskilt folkskygga gick de och betade.

M/S Stockholm närmade sig över Isfjorden, jag kunde nu se henne från mitt rum som vetter ut mot hamnen. Samtidigt ringer Lisa, vår expeditionsledare, från fartyget och säger att nu är de på väg in. Hon berättar om en fantastisk resa hela vägen upp till 80 grader nord, möten med isbjörn, valrossar och inte att förglömma – is.

Denna bekräftelse av resan fick jag ännu en gång då jag mötte vår gode vän och gästande guide Ola Skinnarmo (han är nu på väg ut på ett av sina stora äventyr genom Nordostpassagen). Han har startat vår PolarQuest säsong med en mycket spännande tur, alla var nöjda och glada!

Senare möter jag även vår käre kapten Per Engvall, strålande sund och stabil kom han gående längst Longyearybens huvudgata. En stor sjöbjörnskram och en sammanfattning av resan som varit, fick mig att känna mig mycket stolt över att arbeta med det jag gör!

Dagen avslutades med att möta våra nya gäster till M/S Stockholm och träffa vår härliga guide Vera Simonsson som precis kommit hem från en mycket spännande expedition på Baffin Island (läs mer på http://www.baffinbabes.com/). Ser fram mot att höra hennes berättelse om både vildmark och ett spännande folk!
/Charlotte

DSC_0052

Fredag 12 juni, 2009
Stark, sydlig vind gjorde sig hörd då den ven runt hotellets knutar. Molnen rör sig snabbt över himlen och Longyearbyen vaknar till liv. Denna by är en mycket speciell plats, den ligger så vacker omgiven av höga berg och Isfjordens mynning.

Även denna dag förgylldes med möten av olika slag. Känslan av att säsongen håller på att ta fart var stark. Det är spänning i luften, fartyg kommer in, expeditionsguider byter erfarenheter. Den stora frågan är – hur långt ned ligger packisen?

Jag själv trivs som fisken, det går inte riktigt att förklara utan måste upplevas, men här pratar vi vildmark, väder och vind! Här är förväntan och glädje, ögon som lyser, berättelser som fastnar!

Imorgon kommer M/S Stockholm in och vi får vår första rapport från vår första resa!
/Charlotte

Torsdag 11 juni, 2009
Tidig morgon mycket att stå i!
Det sägs att när man når Longyearbyen så drar man sig en lättnandes suck och axlarna sjunker ned! Det låter bra i mina öron och jag väntar med spänning!

En strålande vacker morgon, moln ligger tungt över byn men i horisonten är det molnfritt och bergen lyser vita så kontrastfyllt!

Efter en frukost som heter duga, bara för att ni ska förstå så lyckades jag få i mig följande: äggröra, stekt tomat med champinjoner, kaffe, smörgåsar och avslutningsvis yoghurt med müsli och färsk frukt. Ja, det gäller ju att ladda och efter detta tog jag tag i dagen.

Många personer skulle mötas och stämmas av med, och många trevliga möten blev det. Kaffe bjöds det artigt vid varje plats jag kom. Så det slutade med en tionde kaffekopp som avnjöts på M/S Origo efter jag blivit inbjuden på middag på vårt kära lilla fartyg!
/Charlotte

Kommentera

