Fredrik Sträng laddar för nytt äventyr

Vi är laddade, vi är nästan klara!

Det är dan före Svalbard-dan och jag funderar på vad ska jag plocka ner i resväskan. Nej, där ljög jag faktiskt! Jag tänker inte alls vad jag ska ta med mig till Svalbard detta frusna rike med isbjörnar, sälar, valar, isberg och vackra kritvita fjälltoppar! Givetvis vet jag vad jag ska ta med mig så packningen går på en halvtimme. Hade jag packat trunken för 12 år sedan då min äventyrskarriär startade så skulle jag förmodligen ha stått som ett levande frågetecken och stressat lite grann i onödan för att inte missa någon viktig pryl inför resan. Vem känner inte igen sig här!? Med all sannolikhet hade jag spenderat både en och två veckor med att fundera kring om jag ska ta med mig två eller tre par ullstrumpor och om man behöver vaccinera sig för att åka till Arktis!? 12 år av ihärdigt, målfokuserat och många gånger extremt äventyrande på bl.a. Mount Everest topp, segling i Antarktis och hästridning i Mongoliet har gjort att man tack och lov fått lite rutin på det där med packandet. För visst är det är eländes packandes jämt och ständigt när man är i fjällen och när man campar? Man plockar upp och man plockar ned, man plockar upp och man, jaa ni vet. Finns det inga tält som man bara slänger ut och som spänns upp av sig själva? Jo, faktiskt, numera så finns det ett franskt tält som vecklar ut sig själv (även om det inte rekommenderas på t.ex. berg som K2 som jag klättrat på). Produkterna blir bättre och bättre och kläderna blir smartare och smartare. Va? Ett klädesplagg kan väl för skjutsike inte vara smart? Nja, det beror på hur man definierar smart. Visste du att ett varumärke kommit på ett tyg som gör att även svarta plagg inte absorberar värme? Visste du att med hjälp av nano teknologi så kommer framtidens plagg att ändra genomsläpplighet och isolering beroende på variabler som yttertemperatur och fuktighet? Med smarta produkter så kan packningen bli både enklare att packa och man slipper ta med sig så många exemplar av en produkt som t.ex. strumpor. Jaa, det där med strumpor är intressant. En viss silverbeläggning i strumpor anses ta bort lukten. Jag kan säga er att den som påstår det borde göra ett studiebesök hemma i mitt äventyrsbås där jag förvarar mina prylar. Det luktar värre än graven!

Men hur packar man då smart??
Hemligheten är ju att ta med rätt saker. Jag tror att de flesta använder bara hälften av de prylar och kläder som de tar med sig på en semester. Om resan gäller Svalbard så bör du först och främst ta reda på om du är lättfrusen eller inte. Om du är det se då till att ta med VARMA kläder. Sedan ska lösa attiraljer som solkräm, solglasögon, karta, kikare, kamera etc. förvaras i topplocket som är lättåtkomligt. Tänk så här. Hur ser en dag ut? De saker och kläder som du behöver i början av dagen ska ligga längst upp och de saker som du behöver i slutet av dagen längst ned. Försök att få in ett system då går allt på räls och du slipper tillbringa tid att leta efter alla prylar hela tiden. Läste nyligen en amerikansk rapport om att en normal person letar i genomsnitt 8 år av sitt liv efter saker och information! Så en dag innan avresa är jag fortfarande cool. Packa det gör jag senare ikväll. Mina 12 år som äventyrare har åtminstone gett något resultat🙂

//Fredrik Sträng

fredrik

Kommentera

