I midnattsolens rike

Det är ett märkligt fenomen, midnattssolen. Det är ljust dygnet runt och utan kompass så är det i princip omöjligt att veta vad klockan är. Doften här på Svalbard är annorlunda. Den är frisk men inte av den doft av tång och salt som man ofta känner vid västkusten i Sverige, nej, här är den mest en frisk fjälldoft och den är lagom varm. När vi anlände Longyearbyen mitt i natten så kände jag den känsla som jag oftast får när jag ska ut på expeditioner, att jag är hemma. Det är en så underbar känsla av att ha hittat hem. Det känns tryggt trots vissheten om en del faror. Och det är kanske det som är själva grogrunden till varför jag känner mig hemma, att det är vilt och relativt farligt att befinna sig på Svalbard, för då känns allt så mycket mera levande! Jag vaknande upp tidigt på morgonen och slängde på mig mitt träningsställ. Jag sprang ut från hotellet och hade siktet inställt att utforska Longyearbyen till fots på en timme. Längre tid än så tar det inte. Jag sprang längs med kajen där en del expditionsfartyg stod uppställda bl.a. vårt fartyg Quest. Det är nära nu, vi drar ikväll! Jag sprang förbi bilverkstäder, ett nerlagt kolkraftverk och ett modernt sådant. Husen står uppställda på pålar för tjälen skull av vad jag förstått. Jag kom till en vändpunkt där det stod en varningsskylt. Det var en isbjörn på skylten. Fascinerande! Men bara för att det står en skylt uppställd här så innebär det inte att man är skyddad från isbjörnar bara man står på rätt sida av skylten. Man bör vara medveten om och ha beredskapen hur man ska bete sig ifall att man skulle möta en isbjörn. Det kan vara t.ex. att man bär vapen som man kan hyra i Longyearbyen (och så ska man kunna skjuta också!). Jaa, Longyearbyen må vara en av de ända städer i världen där du kan gå in på banken med ett gevär! Denna vilda värld sätter saker och ting i perspektiv. Man börjar på att fundera över både det ena och det andra och det gör jag medan jag fortsätter min färd längsmed huvudgatan genom Longyearbyen med den gamla linbanan som använts till kolgruvan en gång i tiden. Numera ser man bara trasiga torn av trä och rostiga vajrar. Jag tycker att gamla nerfallna byggnader som håller på att ätas upp och återtas av naturen är otroligt suggestivt och fantasieggande. Jag funderar på vem som var här då, vad de gjorde, vad de tänkte och hur livet gestaltade sig. Vad hade de för funderingar om framtiden och trodde de att det alltid skulle utvinnas kol här? Jag fortsätter förbi några sportbutiker och människor som kör fram och tillbaka med sin pickups i stan trots obetydliga avstånd. Det är bara ett fåtal som är ute och spatserar och det är mestadels turister. Jag undrar, är det ”urinvånarna” här som är smarta och undviker isbjörnar eller är det för jobbets skull? Jag passerar Longyearbyen badehall som är stadens simbassäng. Jag antar att det är väldigt få som vill gå till den aningen leriga stranden och plaska runt bland isberg? Jag vänder om när jag ser ytterligare en varningsskylt och återvänder till hotellet och tar mig en riktig brakfrukost. Vårt team har börjat utforska Longyearbyen. Vi ska nu packa våra resväskor för de ska ombord fartyget Quest. Snart är det lunch och sedan ska vi besöka polarmusset här i byn som är ett av de bättre museerna i hela Europa! Klockan 16.00 i dag bär det då äntligen av, ut mot havet. Jag säger som Jack Sparrow i Pirates of the Carribean, give me the horizon! Vi är i midnattssolens rike!

Ett svar to “I midnattsolens rike”

  1. mikael ahlwin Says:

    Väldigt intressant att följa din blogg. Speciellt med tanke på att mina föräldrar Anita & Swanthe är med på samma expedition. Hälsa dom gärna från mig. Det skulle dom tycka vara roligt. Ser fram emot mer spännande läsning. Mvh Mikael

Kommentera

