Svalbard runt 25 augusti – 4 september

PolarQuests guider bloggar från M/S Quest

28 augusti 2012
Phippsøya, drivisen 81°XX’N

Planen för tisdagsförmiddagen var att landstiga på Phippsøya, en av de nordligaste öarna i hela Svalbardarkipelagen, och ta oss en närmare titt på den lilla grupp valrossar som låg på stranden inne i Isflakbukta. Innan vi hade hunnit så långt dök dock en isbjörn upp på stranden och stal showen, och valrossarna fick finna sig i att gå på scen förs i andra akten.

Vinden och vågorna gjorde att vi nöjde oss med en snabb titt på björn och valrossar innan vi återvände mot skeppet. Men på väg tillbaka hade björnen gått i vattnet och simmat mot båten, förmodligen lockad av matlukten från byssan, och låg och guppade i vågorna till synes helt obesvärad av väder och vind.

Sen styrde vi kosan norrut mot drivisen, och på väg från Sjuøyane såg vi först ytterligare en ensam björn och kort därefter en mamma med unge. Drivisen skulle dock inte dela med sig alldeles gratis av sina rikedomar. Mellan oss och isen låg många sjömil av öppet hav med grov, gammal sjö så vi var många som hoppade över lunchen och istället red ut stormen nedbäddade i våra kojer. När vi nådde den första drivisen dämpades sjögången något, och innan vi på kvällen vände söderut igen hade vi sett inte mindre än fem björnar i drivisen.

Härligt isbjörnsmöte från M/S Quest

Arktis konung

31 augusti 2012
Faksevågen, Hinlopensundet

Väl utvilade efter en natt till ankars landsteg vi i Faksevågen för morgonens äventyr. För kortvandrarna bestod dessa äventyr i en promenad längs med stranden och upp en bit på fjällsidan. För långvandrarna hägrade utsikten in i nästa dal på andra sidan fjällen. Efter en första brant stigning planade det ut en aning och när vi nådde toppen öppnade sig ett panorama med glaciärer, moränryggar och ett deltalandskap.

Efter lunch skulle vi ha gett oss på Torellnäset på Nordaustlandet, men pga. kraftiga vindar och dålig sikt fick vi i god expeditionsanda revidera våra planer. Istället gick vi söderut i Hinlopensundet, igenom Bjørnsundet och ner mot Freemansundet mellan Barentsøya och Edgeøya. Under färden höll Olle ett av sina uppskattade föredrag, den här gången om is i alla dess former. Och medan vi alla var förtrollade av Olles berättarkonst dansade Henrik en soldans, så följaktligen lättade dimman strax efter att gardinerna öppnades i panoramaloungen och vi seglade vidare i solsken.

När så sommaren hade kommit tillbaka kunde vi kosta på oss att drömma om vintern. På kvällens genomgång höll Rickard ett mycket uppskattat föredrag om vintern på Svalbard och om sina erfarenheter av livet i polarmörkret och hundkörning under norrskenet.